Communicatie en Schoolmedia

ict gereedschap

Module 5

Einde 2015 is OBS De Krijtmolen overgestapt van Microsoft naar Google platform. Deze transitie is verzorgd door het bedrijf Cloudwise. Er wordt nu gewerkt met Google Apps For Education (GAFE ) in het Cloudwise Online Onderwijs Leerplatform (COOL). Om hier maximaal van te kunnen profiteren ligt de aanschaf van Google Chromebooks voor de hand. Ik heb onderzocht of dit het juiste gereedschap is voor de school van de toekomst.

Dit verslag begint met het in kaart brengen van de school, de relevantie van het onderwerp en het afstemmingsproces van de ambities van de school, de probleemstelling en vraagstelling. Hieruit is de onderzoeksvraag ontstaan:

Hoe kan Google Apps For Education in het Cloudwise Online Onderwijs Platform met de inzet van Chromebooks een bijdrage leveren aan het onderwijs op OBS De Krijtmolen als School van de toekomst?

Uit het onderzoek is gebleken dat een nieuwe ICT infrastructuur met GAFE in COOL en de inzet van Chromebooks een bijdrage levert aan het onderwijs op OBS De Krijtmolen als school van de toekomst. In de matrix staan welke mogelijkheden toepasbaar zijn binnen de toekomstvaardigheden waar de school extra aandacht schenkt.

Matrix Chromebooks

Om 21e -eeuwse vaardigheden eigen te maken is apparatuur nodig waarmee leerlingen zelf op onderzoek kunnen gaan, inhoud kunnen delen en presenteren. Met de huidige middelen is dit nauwelijks haalbaar. De tablets van Snappet volstaan niet en het aantal losse computers is te beperkt. Nu het programma Snappet op elk device te benaderen is wordt de aanschaf van (hybride)laptops steeds aantrekkelijker. Via het portaal COOL van Cloudwise kunnen leerlingen en leerkrachten knu overal inloggen en direct aan de slag. Nadat er is ingelogd, krijgt de gebruiker op een startscherm alle applicaties die hij nodig heeft overzichtelijk bij elkaar. Oók thuis! De kans is hierdoor groter dat de digitale leermiddelen nu eerder veelvuldig gebruikt zullen worden.

Gezien de overgang op Google Apps ligt de keuze voor Chromebooks t.a.v. de gebieden die op OBS De Krijtmolen extra aandacht krijgen:

  • Samenwerking en communicatie: gezamenlijk realiseren van een doel en anderen daarbij kunnen aanvullen en ondersteunen via een effectieve en efficiënte manier kan via Gmail, Chat, Communities of Sites. Er kan samen worden gewerkt in dezelfde documenten of een website. Daarnaast zijn er legio andere toepassingen mogelijk.
  • Kennisconstructie: de nieuwe cloudomgeving vormt samen met de Chomebooks een informatietool binnen het onderzoeksproces van de leerling. Hier is er de ruimte om actief, zelfstandig en in samenwerking met anderen kennis te verwerven door het vinden van oplossingen
  • ICT-gebruik: de leerlingen hebben de mogelijkheid ICT effectief en efficiënt te leren gebruiken (digitale geletterdheid)
  • Probleemoplossend denken en creativiteit: ICT kan als hulpmiddel dienen bij het (h)erkennen van een probleem of tot een plan kunnen komen om een probleem op te lossen. Nieuwe ideeën kunnen worden uitgewerkt en geanalyseerd.
  • Planmatig werken: Google Apps biedt mogelijkheden om het werk goed te organiseren, zoals bijvoorbeeld de agenda en Classroom.

 

Daarnaast maakt het werken met Chromebooks het mogelijk bij te dragen aan de doorgaande leerlijn Multimedia als onderdeel van de creatieve vorming. Ook Multimedia is een van de speerpunten van de nieuwe profilering als School van de toekomst.

 

Elke leerling krijgt zijn eigen webpagina voor het opbouwen van zijn portfolio. Hier kunnen kwaliteiten worden aangetoond die ´merkbaar´ maar niet meetbaar zijn, zoals opgedane ervaringen, getoonde betrokkenheid en verantwoordelijkheid en ontwikkeld zelfvertrouwen. Volgens het Platform Onderwijs 2032 moeten dergelijke kwaliteiten op een andere manier worden beoordeeld en gewaardeerd, ook in het toezicht op het onderwijs (2015).

 

 

Plaats een reactie